Web
Analytics
e sunt defapt codurile de bare, cum poate functiona un depozit cu cod de bare si ce face un WMS in acest caz | scribsoftware
  • Warehouse Management System
  • Enterprise Resource Planning
  • Business Intelligence
  • Customer Relationship Management
  • ESET Antivirus and Firewall


Astazi, aproape fiecare produs este echipat cu un cod de bare, dar nu foarte multi oameni stiu ce inseamna si cum se formeaza. Acest articol va evidentia caracteristicile codarii barelor, precum si modelele si tehnologia pentru formarea unui numar de cod.

Un cod de bare este un numar unic de identificare atribuit fiecarui produs. Oamenii inteleg doar combinatii numerice, care sunt puse sub dungi verticale negre si albe, care contin informatii pentru dispozitivele de citire. Pentru a face numerele cu adevarat unice si a exclude repetarea, exista un sistem centralizat de numerotare pentru produse, care dezvolta si atribuie numere. Organizatia abilitata pentru emiterea de coduri de bare, in Romania, este Asociatia GS1 Romania. Codul de tara pentru Romania este 594. Acest cod este recunoscut la nivel global, Asociatia GS1 Romania fiind singura entitate autorizata sa il emita.

Codul de producator este unic si se aloca o singura data fiind valabil atat in Romania cat si in strainatate. Codurile folosite pentru un produs nu se pot reutiliza pentru a marca alte produse.

Codurile de bare alocate nu pot fi transferate sau revandute altor firme.  In acest sens regasim diverse articole pe tematici precum coduri de bare Romania.

In industria software regasim solutia WMS  cu care puteti genera coduri de bare in toate formatele cunoscute si care inglobeaza cele mai noi tehnologii disponibile precum: cititoare coduri de bare, frecvente radio (RFID). In plus va ajuta la trasabilitatea marfurilor si puteti avea o acuratete foarte ridicata in gestiunea stocurilor si a operatiunilor logistice din depozit sau fabrica.

Codurile de bare rezultate sunt recunoscute de aproape toti cititorii in majoritatea tarilor lumii.

Spre exemplu, conform sistemului EAN-13, fiecare produs are un cod de treisprezece cifre, fiecare cifra avand un inteles. Astfel, primele doua sau trei cifre sunt prefixul organizatiei nationale si inseamna codul de tara in care este inregistrata compania de productie. Urmatoarele 6-7 cifre reprezinta numarul de identificare al intreprinderii, unic in cadrul organizatiei nationale. Acestea sunt urmate de un cod de 3-4 cifre pentru produsul produs, iar ultima cifra este controlul generat de sistemul insusi.

Trebuie remarcat faptul ca fiecare produs care are propriile caracteristici distinctive trebuie sa aiba propriul numar de cod. Aceasta se refera nu numai la diferentele de culoare si marime, ci si la tipul ambalajului. De exemplu, marfurile unice, cum ar fi ciocolata, au un numar, iar ambalajul acelorasi produse este altul. Acest lucru se datoreaza sistemului de reduceri care sunt stabilite pentru achizitiile in vrac si comoditatea contabilizarii produselor din depozite. Apropo, in cazul unui cod de bare pentru ambalarea in grup a marfurilor, codurile de bare de pachete unice nu ar trebui sa fie vizibile. Si daca ambalajul grupului este transparent – utilizati codul de bare al unui produs si introduceti manual numarul de produse. Atunci cand desenati o imagine grafica a codului de bare, este necesar sa alegeti locatia pozitiei cat mai neteda si mai deschisa, altfel procesul de citire poate fi complicat.

Citirea barei de codare are loc folosind un fascicul laser emis de scaner. In acelasi timp, fasciculul laser ar trebui sa opreasca toate dungile alb-negru orizontal. Numai daca fasciculul a traversat intreaga imagine, va fi capabil sa citească codul produsului. Exista o subtilitate mica cu o cifra de control – scanerul calculeaza 13 pe baza a 12 numere identificate si, daca se potriveste cu ultima cifra scanata, citirea este reusita. La finalizarea acestui proces, scanerul emite un semnal sonor, confirmand succesul citirii. Si daca datele nu se potrivesc, atunci informatiile nu vor fi transmise si nici un semnal nu va urma. Marimea imaginii in sine joaca un rol important in eficienta citirii unui cod de bare. Dimensiunea benzilor si spatiilor, precum si marimea caracterelor (codul digital) sunt fixe. Deci, inaltimea ar trebui sa fie de 2,3 cm, latimea intregii imagini este de 3,7 cm, inaltimea – 2,6 cm. Exista totusi posibilitatea de a creste si de a reduce parametrii de mai sus, dar acest lucru ar trebui sa aiba loc in raport cu proportiile. Dimensiunea minima a imaginii este de 2,9 latime si 2,0 inaltime.

Unele tipuri de produse nu permit aplicarea unui cod de bare atat de mare si utilizeaza un alt format de codificare – opt cifre EAN-8.

Sistemul de codare nu a suferit modificari, primele trei cifre indica tara in care compania este inregistrata, urmatoarele 4 tipuri de produse si ultimul cod de control, format din cele sapte (folosind aceeasi tehnologie ca in EAN-13). In acest caz, codul companiei nu se inregistreaza. Doar pentru fiecare grup de produse i se atribuie un numar propriu. Datorita numarului mai mic de caractere, magnitudinea codului de bare este redusa. Astfel, parametrii codului mini-bar sunt urmatorii: latimea imaginii este -2,1 cm, inaltimea este de 2,6 cm. Din nou, este posibila o crestere sau o scadere proportionala a codului de bare, dimensiunea minima fiind de 2,1 cm pana la 1,7 cm. Cu toate acestea, utilizarea sistemului de coduri de bare EAN-8 nu este permisa tuturor companiilor interesate. Si numai pentru produsele cu dimensiuni reduse.

O alta caracteristica importanta a codului de bare este culoarea si contrastul acestuia. Deoarece codul este citit de un laser, viteza si claritatea functionarii scanerului depind de gradul de luminozitate al benzilor. Contrastul maxim exista atunci cand dungile alb-negru se alterneaza, totusi nu toate suprafetele produselor au o culoare alba. Desigur, este posibil sa cititi in alte culori. Dar este mai bine sa creati un cod de bare autoadeziv si sa il atasati la ambalajul produsului.

Astfel, am considerat tehnologia si modelele de formare a codurilor de bare, dar cum sa realizam si sa aplicam imaginea in sine?

Cel mai adesea codul de bare este plasat pe ambalajul produsului sau pe eticheta atasata acestuia. Pentru a face acest lucru, de obicei pe ambalaj, in locatia codului de bare, lasati un spatiu alb, dreptunghiular, unde se aplica ulterior o imagine grafica. Cel mai bine, daca codul de bare este aplicat aceleiasi companii care au tiparit eticheta sau ambalajul pentru produs. Un astfel de film principal poate fi obtinut in companii specializate, in care acestea creeaza asa-numitele machete de imagini de coduri de bare, respectand toate regulile pentru generarea unui numar de cod cu o claritate maxima. Un “maestru de film” este destinat tiparirii unui lot de etichete, indiferent de cantitatea lor. Anumite case de tiparire sunt echipate cu echipament care permite utilizarea nu numai a peliculei film-master, ci si a unei imagini de calculator a unui cod de bare pe un fisier de fisiere de baza, un astfel de sistem reduce costul de achizitie a unei mostre tiparite si este reutilizabil. Cu toate acestea, atunci cand comandati un program “master file”, merita sa alegeti in mod serios compania dezvoltatorului, altfel, daca esantionul nu este executat corect, cu o incalcare a tehnologiei, procesul de lectura va fi fie imposibil, fie poate fi intrerupt.

In plus, puteti imprima etichete independent utilizand imprimante speciale de etichete. In acest scop, este utilizata hartie autocolanta speciala, pe care, in functie de un anumit program, se aplica o imagine. Pentru a efectua etichete auto-tiparite, trebuie doar sa cumparati echipamentul adecvat, si nici nu aveti nevoie de anumite abilitati specifice. Cu toate acestea, exista un drawback – se tiparesc numai etichete cu cod de bare, care trebuie apoi lipite manual pe produse. Prin urmare, aceasta tehnologie este convenabila pentru intreprinderile mici, cu o cantitate limitata de bunuri.

Recent, codarea barelor a devenit populara in randul companiilor care decid sa automatizeze. Dar astazi, nu toata lumea poate spune cu exactitate ce este si pentru ce companii ar fi potrivit.

Generatorul de coduri de bare permite crearea de imagini cu coduri de bare prin furnizarea sirului ce va fi codat, tipul de codificare si formatul grafic rezultat.

Astazi, codul de bare este utilizat in multe domenii ale companiei: in stoc (in momentul acceptarii, inventarierii si vanzarii bunurilor), in magazin (pentru vanzarea bunurilor catre clientul final), dar si in circulatia documentelor (pentru cautarea mai rapida a documentelor electronice in sistem).

Cu toata eficacitatea indiscutabila a codului de bare, implementarea acestuia in companie este o intreprindere destul de costisitoare. Prin urmare, propunem sa intelegem in detaliu subiectul codurilor de bare, pentru a decide cum va fi utila implementarea acesteia pentru companie.

Cum functioneaza codul de bare

Credem ca toti cei care au cumparat vreodata un produs in supermarket isi imagineaza aproximativ modul in care functioneaza codarea barelor. Fiecarei categorii de produse (documentului) li se atribuie un cod de bare, care poate fi scanat pentru a gasi produsul (documentul) in sistem. Cautarea rapida a marfurilor, documentelor si scopul principal al codarii barelor. In acelasi timp, exclude posibilitatea unei erori: codul de bare scanat va indica in mod clar persoanei pe care o alege produsul, atunci, ca in cazul unei cautari manuale, poate fi selectata o pozitie necorespunzatoare.

Cu alte cuvinte, codurile de bare sunt de fapt niste coduri care contin date despre produs. Mai precis date de identificare a produsului. Pretul este “dedus” ulterior de catre computerul unde sunt stocate toate datele despre produsele din magazin. Codul de bare ajuta practic la identificarea rapida a produsului, dintr-o multitudine de alte produse.

Selectie si achizitionare de echipamente pentru codificare de bare

O problema importanta care trebuie abordata atunci cand se implementeaza codarea cu bare este alegerea echipamentului. Pentru a citi un cod de bare, veti avea nevoie sau (va permite sa cititi de la distanta codurile de bare si sa le acumulati in memorie). Pentru tiparirea codurilor de bare sunt speciale. Imprima codul de bare. Etichetele cu un cod de bare imprimate sunt lipite pe produs.

Este mai bine sa alegeti un scaner de coduri de bare laser, deoarece citeste coduri de bare de la o distanta mai mare decat LED-ul.

Implementarea unui sistem de coduri de bare pentru automatizarea depozitului

Codul de bare pentru un depozit este o noua etapa a automatizarii depozitului, inlocuind tehnologia “hartiei”. Codul de coduri de bare utilizate in manipularea stocurilor  reduce semnificativ posibilitatea de a face greseli si de a accelera munca. Acesta este principalul sau avantaj.

Etichetele cu coduri de bare se folosesc in depozit pentru identificarea rapida a oricarui material sau dispozitiv, de la produse depozitate, rafturi, incaperi, mijloace fixe, obiecte de inventar, documente si pana la utilaje. Exista chiar si anumite etichete speciale pentru spatiile aflate in aer liber sau pentru medii cu conditii deosebite.

In codurile de bare se poate codifica orice fel de informatie formata din cifre sau litere: nume produs, nume producator, numar lot, data de expirare, s.a.m.d.

Avantajele utilizarii tehnologiei codurilor de bare consta in vizibilitatea fluxurilor de date in timp real, reducerea erorilor umane si scurtarea timpului de operare.

Cel mai adesea, sistemul de coduri de bare se implementeaza concomitent cu aceea a unui sistem informatic (WinMentor) sau platforme dedicate aplicatiilor colectarii de date.

Implementarea tehnologiei codurilor de bare imprimanta de coduri de bare necesare pentru stoc  si lucrari extensive de pregatire, care includ:

  • colectarea si analiza bazei de date cu coduri de bare de marfuri depozitate
  • organizarea de noi procese asociate codului de bare
  • achizitionarea de echipamente si consumabile, inclusiv imprimante de etichete si coduri de bare
  • formarea personalului care trebuie sa stie cum functioneaza un depozit prin coduri de bare
  • selectarea si implementarea sistemelor de automatizare
  • Etichetarea produselor necesita disponibilitatea imprimantelor de etichete si coduri de bare, a etichetelor, etichetelor de etichete etc. De asemenea, aveti nevoie de un scaner de coduri de bare pentru depozit, dispozitive de incarcare, comunicatii si asa mai departe.
  • In plus, este necesar ca stoc de software de negociere. Acesta va efectua urmatoarele functii:
  • mentineti o lista de coduri de bare (aceste coduri vor fi atribuite atat bunurilor si locatiilor de stocare, cat si personalului si altor obiecte care trebuie identificate)
  • control unicitatea codului de bare
  • formeaza un cod de bare intern
  • interactioneaza cu cititorii
  • sa compuneti pachete de date si sa lucrati cu ele

Produsul, care marcheaza imprimantele pentru codurile de bare, este izolat din partea principala a bunurilor prelucrate in mod vechi. Aceasta separare ar trebui sa se extinda la nivelul depozitului.

Codurile de bare de baza trebuie sa fie create pentru intregul produs. Dar imprimantele de coduri de bare vor marca doar produsul care necesita cel mai mult control. Restul bunurilor poate fi introdus manual in terminal sau poate fi scanat codul de bare dintr-un document de hartie.

Coduri de bare pentru a automatiza contabilitatea in cadrul companiei

Codarea barelor si-a gasit si aplicatia in automatizarea fluxului de lucru. Acum, pentru a gasi o copie electronica a unui document, este suficient sa cititi codul de bare din hartia originala. Acest lucru este convenabil, de exemplu, atunci cand o persoana a venit la dvs. cu o factura tiparita si puteti scana codul de bare din ea pentru a gasi comanda corespunzatoare a cumparatorului. Acest lucru poate accelera semnificativ activitatea.

In general, implementarea codului de bare va fi cu siguranta utila pentru companie. Aceasta va va ajuta nu numai sa evitati multe greseli legate de factorul uman, ci si sa reduceti timpul pentru efectuarea mai multor operatiuni comerciale si de depozitare.

Sistemul de coduri de bare este un set special de caractere grafice, caractere alfabetice si numerice care reprezinta vizual spatiile si accidentele neregulate. Codificarea de acest tip include un numar de articol unic, care ii apartine numai si contine, de asemenea, informatiile despre produs introduse in prealabil.

Ce sistem de coduri de bare sa alegeti

Astfel, producatorul, intr-un fel sau altul, va trebui sa aleaga un sistem de codare a barelor pentru produsele lor. Alegerea este mica, deci trebuie sa va concentrati aici doar pe publicul tinta al bunurilor.

Codurile de bare pot fi foarte usor imprimate in zielele noastre, aceasta optiune fiind prezenta chiar la multe aparate pentru etichetarea preturilor, ceea ce grabeste foarte mult procesul.

Pentru a vedea realul efect al folosirii codurilor de bare, putem sa aruncam o privire asupra studiului oricaror depozite sau afaceri care utilizeaza aceasta tehnologie si vom vedea ca:

– elimina 100% elementul greselilor de natura umana, fiind inlocuit de date de inventar exacte;

– reduce timpul de efectua inventarul de la sfarsitul anului de la 2 saptamani la jumatate de zi;

– 100% abilitate de a realiza circuite de contabilitate in timp real si totaluri de inventar actualizate pe tot parcursul anului;

– se realizeaza economie in ore-om lucrate datorita faptului ca nu este nevoie de cineva care sa faca mentenanta imprimantelor constant;

– se imbunatateste satisfacta clientilor prin posibilitatea de a urmari in timp real statusul progresului comenzilor;
– se castiga timp pentru a lucra la dezvoltarea afacerii.

Pe scurt, rezultatele folosirii codurilor de bare sunt economia de timp, scaderea cheltuielor, satisfactia sporita a clientilor companiei si acuratetea datelor de inventar.

In concluzie, codurile de bare vin ca o solutie ce rezolva multe probleme, facand toate procesele de inventar mult mai eficiente si rapide. Fara aceste coduri de bare, ne-ar fi mult mai greu sa gestionam produsele, sa le tinem evidenta si chiar sa le vindem.

Dar aceasta tehnologie are intr-adevar vreo defectiune? Sa ne dam seama.

In secolul 21, am inceput sa intalnim zilnic sisteme de codare a barelor. Cel mai obisnuit exemplu este atunci cand mergem la supermarket pentru alimente sau cumparam intr-un butic. Codul de bare, care pentru noi arata ca o combinatie de alb-negru, contine de fapt informatii despre produs si va permite sa simplificati in mod semnificativ activitatea magazinului. Aceasta tehnologie convenabila a fost inventata la sfarsitul anilor ’50 de catre inginerul american David Collins.

Astazi, multi proprietari de afaceri ajung la o opinie comuna ca introducerea codarii barelor va permite sa rezolvati complet problema calitatii procesarii marfurilor la depozit prin automatizarea operatiunilor de depozitare, eliminand virtual “factorul uman”, sporind viteza de distributie si reducand costurile.

Codurile de bare sunt benefice nu numai pentru proprietarii de afaceri, ci si pentru producatorii de echipamente de bar. La urma urmei, de exemplu, pentru a livra produse catre o retea de vanzare cu amanuntul, etichetarea este adesea ceruta de un cod de bare utilizat in magazinele din aceasta retea. Pentru aceasta sarcina, este achizitionata o imprimanta cu cod de bare, care va permite sa produceti o eticheta pentru toate cerintele necesare

Trebuie remarcat faptul ca sistemul de marcare si identificare include elemente importante precum:

ERP – sistem de management al resurselor intreprinderii,

WMS – sistem de management al depozitelor, etc.

Aproape toate lanturile mari de comert cu amanuntul lucreaza numai cu companii care vand marfuri cu coduri de bare. Sunt mai putine organizatii care isi eticheteaza produsele cu etichete. Fara un cod de bare, este imposibil sa pui un produs la checkout, prin urmare, nu poate fi vandut.

Codurile de bare vor ajuta la prevenirea furtului si a furtului de bunuri. Daca faceti un inventar in mod regulat, atunci cand scanati un cod de bare de produs, programul va arata cate unitati ale acestui produs sunt stocate.

Codurile de bare ajuta la identificarea inexactitatii datelor privind inventarul, erorile in transportul de marfuri, lipsa neobservata de produse.

Dintre minusurile aminitim, de regula, numai costul ridicat al echipamentelor pentru aplicarea codurilor de bare si complexitatea operatiunii de lipire pe marfuri. De asemenea, merita sa ne gandim ca aceste costuri pot fi irationale cu un mic sortiment de bunuri. Sa presupunem ca, daca o companie produce doar 10 tipuri diferite de bunuri, cate 100-200 bucati, care sunt semnificativ diferite unul de celalalt, atunci achizitionarea de echipamente scumpe pentru aplicarea codurilor de bare pentru identificarea si inregistrarea marfurilor nu va fi justificata.

In cazul in care compania utilizeaza coduri de bare numai pentru urmărirea interna, atunci codurile nu trebuie inregistrate. Dar daca o firma introduce coduri de bare pentru a lucra cu comerciantii cu amanuntul mari, atunci ei au nevoie de un cod de bare unic, inregistrat.

Dupa cum am putut remarca, tehnologia codurilor de bare este nu doar eficienta, dar ne salveaza si ne ajuta sa ne profitalizam compania sau afacerea, ajutandu-ne sa avem timp pentru a gandi alte strategii utile dezvoltarii acesteia. Daca sunteti interesati de astfel de tehnologii si implementarea unui sistem WMS care sa va ajute cu generarea codurilor de bare, Scribsoftware va sta la dispozitie pentru prezentarea ofertei sau pentru a gasi impreuna cu dumneavoastra cea mai buna solutie.

In lumea afacerilor actuale ale timpului in care traim si al pietei antreprenoriale impactul si valoarea unui ERP este imposibil de ignorat. Datele si procesele companiei sunt corelate in sistemele ERP, afacerile pot alinia departamente separate si pot imbunatati fluxurile de lucru automatizand toate procesele de business, ducand la o eficientizare maxima a tot ceea […]

Cateva detalii despre analiza si desfasurarea acestui proces! Cu scopul optimizarii costurilor si atingerii flexibilitatii dorite, organizatiile isi indreapta atentia spre procesele de lucru, aplicatiile si serviciile care ofera suport pentru acestea. Pentru a va asigura ca organizatia dumneavoastra se mentine in competitie si poate raspunde rapid la schimbarile care au loc in actualul mediu […]

Beneficiile unui CRM pentru o companie sunt semnificative, chiar daca vom prespune ca doar o parte din obiective propuse sunt atinse. Returul investitiei intr-un CRM il reprezinta  suma veniturilor suplimetare la care utilizarea acestuia contribuie, dar si sumele economisite din optimizarea activitatilor. In ceea ce priveste veniturile, returul vine din diverse categorii cum ar fi: venituri […]

La noi in tara, majoritatea firmelor care ajung falimentare sau se apropie cu pasi repezi catre acest fapt, au drept motiv problemele de cash flow si managementul deficitar, care se bazeaza cumva pe nimic. Cum ar veni acest lucru? Privit din exterior, antreprenoriatul pare a fi ceva foarte usor de manevrat, aproape ca putem crede […]

x Close

Like Us On Facebook