Digitalizarea afacerii.Mai pot supravietui companiile in afara mentinerii pulsului modernizarii?

Digitalizarea afacerii.Mai pot supravietui companiile in afara mentinerii pulsului modernizarii?

Descoperă dacă afacerile momentului mai pot supraviețui astăzi în afara sistemelor digitale și care este statusul cu privire la digitalizarea proceselor de business. Află sfaturi practice pentru modernizare și competențele necesare antreprenorilor pentru a fi relevanți într-o lume dominată de digitalizare.

Digitalizarea la tot pasul…

La tot pasul, antreprenorii aud vehiculându-se conceptul de modernizare a afacerii. Încă înainte de încropirea și formalizarea ideii de business, se pune problema instrumentelor utilizate pentru digitalizarea afacerii. În maparea traseului evolutiv al business-ului condus de tine, unul dintre reperele întâlnite la orice pas va fi reprezentat de digitalizare și necesitatea permanentă de optimizare a acesteia. Pentru antreprenorii experimentați, acest aspect este un laitmotiv al vieții de inițiator de afaceri și deținător al acesteia. Pentru antreprenorii cu mai puțină experiență sau chiar pentru cei care abia pătrund în mediul de business, există o serie de temeri cu privire la ralierea la principiile modernității digitale. Ce este bine să știi însă cu privire la acest aspect, este faptul că, niciun antreprenor nu se poate sustrage obligativității implementării sistemelor moderne în rândul proceselor organizaționale. Chiar dacă procesul implică mobilizare de resurse semnificative precum și o pregătire intensă în sensul acumulării de competențe digitale de bază precum și avansate, racordarea la modernitate nu mai reprezintă un deziderat. Aceasta este o necesitate a economiei contemporane, un aspect fără de care companiile nu mai pot susține schimbarea.

Din experiența practică remarcăm faptul că o serie de antreprenori care abia pătrund în mediul de afaceri se întreabă de ce este atât de necesară așezarea afacerii pe linia digitalizării. Prin intermediul acestui material dorim să evidențiem necesitatea crescută a adoptării instrumentelor digitale în cadrul proceselor organizaționale încă de la momentul inițierii acestora.

➡️ Optimizează-ți afacerea cu WinMENTOR ENTERPRISE! Acest sistem software de contabilitate și management integrat este conceput pentru a se adapta oricărui tip de companie, indiferent de domeniu sau dimensiune. Cu WinMENTOR ENTERPRISE, îți eficientizezi gestionarea resurselor financiare, automatizezi procesele operaționale și îți maximizezi profitabilitatea.

Cum poate fi definită digitalizarea în contextul afacerilor?

Dacă ar fi să definim digitalizarea, am putea să conferim următoarea conotație procesului: digitalizarea reprezintă un proces complex, indispensabil pentru companiile momentului și de lungă durată, proiectat pentru o diversitate de acțiuni organizaționale și adaptat specific la tipul de activitate derulată. Unul dintre cele mai importante atribute ale procesului de digitalizare face referire la indispensabilitate. Precum menționam anterior, afacerile nu mai pot supraviețui în afara unei traiectorii digitale. Astfel, un reper regăsit frecvent pe mapa existențială a afacerilor va fi reprezentat de acest proces. Cei care nu știu să așeze acest punct de reper în traseul proiectat pentru afacerile lor, își vor pierde relevanța într-un mediu dominat de noutate dinamică. Ce este important să menționăm este faptul că nivelul de productivitate a întreprinderilor mici și mijlocii este influențat într-o măsură semnificativă de gradului digitalizării afacerilor. De aceea, plasarea lupei analizei spre identificarea celor mai adecvate metode de implantare a tehnologiei digitale la nivelul proceselor organizaționale este un factor determinant în obținerea succesului în afaceri.

Tips & Tricks pentru pentru integrarea digitalizării la proceselor organizaționale atunci când ești începător în ,,ale afacerilor”

Dacă ești antreprenor la început de drum și încă tatonezi terenul instrumentelor de digitalizare a afacerii, te invităm să rămâi alături pentru a te familiariza cu cele mai importante sfaturi primite la început de drum antreprenorial în direcția digitalizării afacerii:

  • Prioritizează parteneriatele! Încheie parteneriate cu persoane specializate în domeniul digitalizării. Chiar dacă inițial ți se pare o investiție semnificativă, în timp se va dovedi una dintre cele mai bune decizii în ceea ce privește sprijinul privind plasarea afacerii pe direcția modernizării digitale. Consolidarea de astfel de colaborări devine primordială pentru afacerile care doresc să obțină standardele de performanță scontate;
  • Nu fă rabat de la calitate! Alege întotdeauna cele mai adecvate soluții digitale pentru afacerea ta, funcție de nevoile informaționale ale utilizatorilor interni și externi de informație financiar-contabilă precum și de altă natură. Investește în soluții software de calitate semnificativă pentru a te conforma realității economice și pentru a obține diverse rapoarte care să susțină eficient procesul de asistare a deciziilor. În acest fel, îți asiguri dezvoltarea continuă a afacerii și poți ținti spre atingerea celor mai înalte standarde de performanță;
  • Fii mereu la curent! Nu ezita să te informezi permanent cu privire la toate noutățile legate de apariția unor noi metode informatice de optimizare a activității afacerii. Participă la întâlniri cu liderii afacerilor de succes și învață de la specialiști atunci când vine vorba de îmbunătățirea parametrilor de funcționare ai afacerii deținute de tine;
  • Analizează și evaluează! O analiză detaliată cu privire la gradul digitalizării proceselor interne te va ajuta să trasezi corect mapa digitalizării prin stabilirea concretă a acțiunilor necesare de urmat pentru atingerea obiectivelor scontate. Nu uita de faptul că o analiză detaliată și efectuată punctual va diminua timpul alocat pentru îndeplinirea obiectivelor și va elimina risipa din punct de vedere financiar și temporal;
  • Stabilește obiective SMART. Fii specific cu traseul pe care dorești să îl conturezi pentru a atinge performanța digitală dorită. Determină indicatori direcți și cu un grad ridicat de relevanță și stabilește bugete pentru a contribui la maximizarea performanței. Nu lăsa dorința de a întrece competiția să îți afecteze obiectivitatea. Stabilește obiective relativ ușor de atins și care să fie direct atribuite țintei principale cu privire la traseul digitalizării afacerii tale. Fii mereu în gardă pentru a avea obiective îndreptate spre rezultate concrete. În altă circumstanță, îți vei pierde relativ ușor motivația. Stabilește limite temporale pentru a ajunge la obiectivele propuse. Un plan nedefinit în timp este unul eșuat încă de la momentul conceperii acestuia. De aceea, este indicat să îți setezi termene limită pentru a face pași mici spre țintă scontată.

Mai pot fi companiile relevante în afara digitalizării?

Dacă te afli în postura unui antreprenor care abia pătrunde tainele mediului de afaceri și te întrebi dacă mai poți fi relevant în afara utilizării instrumentelor moderne de digitalizare, ei bine, află că acest aspect nu este posibil în contexte inovative trasate de modernitate. Astăzi, nicio afacere nu mai poate fi demarată și nu mai poate exista în afara spectrului digital. Chiar dacă poate părea real un scenariu sumbru, traseul dictat de excluderea digitalizării din cadrul proceselor organizaționale are la capătul liniei de finish falimentul sau ieșirea de pe piață a companiilor.

Digitalizarea afacerii.Mai pot supravietui companiile in afara mentinerii pulsului modernizarii?

De pe terenul realității practicii de afaceri

Raportat la indicele nivelului de intensitate digitală masurat prin intermediul indicatorului DESI care face trimitere la deținerea nivelul de bază în ceea ce privește utilizarea a 4 tehnologii dintr-un set de 12 sisteme digitale, situația relevă următoarele date de referință (la nivelul companiilor mici și mijlocii din cadrul țărilor Uniunii Europene):

  • Primul loc este ocupat de Finlanda, cu o rată de 85,60% de companii care dețin un nivel de bază cu privire la utilizarea tehnologiilor digitale la nivelul proceselor organizaționale;
  • Al doilea loc este ocupat de Suedia, cu o rată de 79,90% dintre organizații care dețin un nivel de bază în ceea ce privește digitalizarea afacerii;
  • Locul trei este deținut de Olanda, în cadrul căreia remarcăm faptul că 78,60% dintre companii dețin un nivel basic cu privire la digitalizarea activităților derulate în interiorul companiilor.`

Cele 3 poziții care reflectă nivelul digitalizării de bază cu privire la proceselor organizaționale sunt justificate prin prisma nivelului general al pătrunderii tehnologiilor moderne în țările dezvoltate, precum sunt cele regiunile care ocupă primele 3 poziții în acest clasament.

Nu putem să omitem poziția României raportat la acest indicator al deținerii unui nivel digital de bază în cadrul companiilor. Cum se raportează companiile autohtone la aceste aspect? Conform aceluiași indicator DESI, România se află la coada clasamentului, cu un procent de 26,80% dintre companii care utilizează un număr redus de tehnologii digitale transpuse la nivelul proceselor organizaționale. Penultimul loc este ocupat de Bulgaria, cu un procent de 28,40% de entități care folosesc tehnologia digitală la un nivel redus.

Raportat la nivelul competențelor digitale de bază deținute de către indivizi la nivelul țărilor Uniunii Europene comensurate prin intermediul atributelor legate de informații și cunoștințe corelat la căutarea online a datelor, comunicare și colaborare online, crearea de informație digitală, gestionarea accesului la propriile date personale disponibile online, descărcarea și instalarea disperselor aplicații, modificarea parametrilor de funcționare a aplicațiilor, utilizarea resurselor de învățare online situația relevă următoarele statistici (analiza competențelor digitale de bază a fost realizată în rândul persoanelor cu vârsta cuprinsă între 16-74 de ani): ocupanta locului I este Olanda, cu peste 80% dintre indivizi care dețin un nivel de bază în ceea ce privește competențele digitale. La o diferență infimă se situează Finlanda, urmată de Irlanda și Danemarca. La nivelul țării noastre, barometrele, din perspectiva competențelor digitale de bază deținute nu arată o situație tocmai îmbucurătoare. Astfel, un procent de 27,73% dintre indivizii de pe teritoriul autohton dețin competențe digitale de bază, România fiind ocupanta ultimul loc în clasamentul competențelor basic deținute în spectrul digitalizării, fiind devansată de Bulgaria, cu o diferență de 7,79 procente. Poate te întrebi care este apanajul sau influența acestor cifre în ceea ce privește digitalizarea afacerii. Ei bine, află faptul ca principala premisă pentru demararea acțiunilor diverse privind digitalizarea organizațiilor este legată de competențelor deținute în general de către indivizi la nivelul unei regiuni.

Un alt indicator important pentru comensurarea gradului digitalizării companiilor este reprezentat de procentul de specialiști IT angajați în cadrul entității. De ce este acest aspect atât de important pentru contrastarea cadrului digitalizării pe fondul căruia activează companiile? Ei bine, importanța acestuia este justificată având în vedere faptul că specialiștii în digitalizare sau persoanele specializate în IT dau tonul schimbărilor de natură digitală conturând traseul modernizării afacerilor.

Tabloul specialiștilor IT angajați din cadrul companiilor conturat la nivelul diverselor regiuni relevă următoarele date:

  • 8,70% din totalul angajaților companiilor din Suedia sunt specialiști în domeniul IT;
  • În Luxemburg, 8,0% din angajați sunt specialiști IT;
  • 7,60% din totalul persoanelor angajate în cadrul companiilor finlandeze sunt specialiști în domeniul IT.

În ceea ce privește România, o pondere de 2,60% dintre persoanele încadrate în muncă deținând statutul de angajați sunt persoane specializate în sfera tehnologiilor digitale, fiind ocupantă a penultimului loc din clasament. Aceste date sunt importante deoarece oferă indicii semnificative cu privire la potențialul de pătrundere în cadrul companiilor a tehnologiilor moderne. Companiile a căror angajați dețin competențe din sfera digitală manifestă potențial semnificativ de integrare în cadrul proceselor organizaționale a tehnicii moderne.

Toate informațiile prezentate mai sus nu fac altceva decât să ghideze antreprenorii neinițiați spre înțelegerea semnificației digitalizării proceselor organizațiilor. Acestea răspund negativ, prin rațiuni și acțiuni concrete la întrebarea: Mai pot supraviețui afacerile fără a se digitaliza? Astfel, ca antreprenor care abia pătrunde tainele mediului de business sau ca om de afaceri aflat la un nivel ridicat de maturitate antreprenorială este bine să știi că în afara digitalizării nu mai există noțiunea de a fii a unei afaceri. În afara ralierii la procesele de modernizare nu mai putem discuta despre evoluție și progres în context antreprenorial.

De-a lungul timpului, au existat perioade de restriște economică, socială ori sanitară care au produs mari reforme în ceea ce privește raportarea la digitalizare. Una dintre aceste perioade este reprezentată de criza pandemică. Această a reprezentat un catalizator al digitalizării companiilor. Acțiuni și procese care urmau să fie digitalizate în ani, au stat în fața faptului împlinit: necesitatea digitalizării oportune. În acest fel, companiile au stat în fața faptului împlinit, fiind nevoite să se supună procesului digitalizării și să întreprindă toate acțiunile necesare pentru a se ralia la modernitate.

Digitalizarea afacerii.Mai pot supravietui companiile in afara mentinerii pulsului modernizarii?

Primii pași în digitalizarea afacerii tale

Acum că am conturat cadrul necesității digitalizării afacerilor momentului independent de factori interni sau externi acesteia, vom contura un minighid al primelor acțiuni care trebuie întreprinse pentru a începe procesul digitalizării afacerii conduse de tine.

#1 Analizează, preconizează, evaluează! Un aspect vital înaintea adoptării deciziei de implementare a soluțiilor digitale este legat de analiza proceselor interne care se pretează digitalizării. Conturarea unui plan strategic cu privire la harta proceselor pretabile digitalizării este un aspect prioritar în viața fiecărei companii. Un aspect care dă tonul susținerii eficiente a procesului de digitalizare este reprezentat de evaluarea gradului de digitalizare existent a proceselor din cadrul organizațiilor. În acest fel, decizia privind implementarea digitalizării este susținută pe fundamente concrete.

#2 Scanează și selectează! După stabilirea concretă a proceselor organizaționale care se pliază digitalizării, scanează fiecare reper în parte pentru a delimita concret caracteristicile principale, aspect care contribuie la facilitarea cuplării proceselor cu sistemele digitale adecvate. Identifică cele mai potrivire sisteme digitale pentru afacerea ta, funcție de procesele pretabile digitalizării selectate anterior.

# 3 Recrutează și formează! Succesul din spatele reușitei implementării proceselor moderne digitale constă în echipa formată pentru punerea în practică a schimbării. De aceea, procesul de recrutare a personalului calificat, care să dețină competențe digitale avansate și pregătirea necesară pentru asigurarea cadrului adecvat pentru digitalizare este primordială.

# 4 Planifică! Realizează un calendar concret cu acțiunile legate de implementarea digitalizării la nivelul fiecărui proces identificat. În acest fel, lucrurile vor fi clar delimitate și tranziția spre sistemele moderne va fi una lină, fără a crea presiune pe factorii decizionali și persoanele responsabile cu procedura de adoptare a inovativității digitale.

#5 Monitorizează succesul și rata de reușită a implementării! După fiecare acțiune implementată din spectrul digitalizării, este indicat să evaluezi nivelul de reușită prin intermediul indicatorilor de performanță. Acest aspect permite comensurarea gradului de adaptabilitate a acțiunilor la procesul de implementare a schimbării. De asemenea, acest aspect contribuie la redefinirea traseului în situații definite de niveluri inferioare ale indicatorilor de performanță.

Iată așadar, 5 direcții punctuale de care poți să ții cont atunci când țintești spre implementarea schimbării în materie de digitalizare a proceselor tale organizaționale.

În concluzie, este primordial ca orice antreprenor, fie că se află în postura de începător sau experimentat, să conștientizeze faptul că, la momentul actual, afacerile nu mai pot exista în afara digitalizării. Aceasta este o condiție esențială în afara căreia companiile rămân irelevante în contexte extrem de dinamice din punct de vedere digital. Astfel, întrebare nu mai este de ce și când să recurgem la digitalizare ci cum să procedăm pentru ca schimbarea să fie oportună și derulată în condiții de maximă eficiență și să se realizeze cât mai repede cu putință.

Întrebări și Răspunsuri. Digitalizarea afacerii. Mai pot supraviețui companiile în afara menținerii pulsului modernizării?

Este digitalizarea o condiție a existenței și derulării afacerilor momentului?

În contextele actuale, marcate de digitalizare masivă a proceselor de afaceri, răspunsul este cu vehemență da. Pentru companiile momentului, digitalizarea nu mai reprezintă o opțiune, aceasta este o necesitate, fără de care organizațiile rămân irelevante, drumul către dispariția acestora din peisajul de afaceri fiind cert. Este o realitate a mediului de afaceri contemporan, pe care antreprenorii nu pot să o evite.

Care este cadrul digitalizării proceselor de afaceri în rândul companiilor la nivel național și internațional?

La nivel internațional, cele mai dezvoltate țări din punct de vedere digital sunt și cele care au integrat cu succes digitalizarea în cadrul companiilor. În România, nivelul competențelor digitale de bază este deficitar, precum și a specialiștilor IT angajați în cadrul companiilor, aspect cu influență negativă asupra tranziției spre sisteme moderne de digitalizare a proceselor.

Care sunt sfaturile principale de care trebuie să țină cont antreprenorii aflați la început de drum pentru integrarea digitalizării la proceselor organizaționale?

Din experiența noastră practică, am identificat 5 direcții de care este bine să ții cont ca antreprenor la început de drum, în ceea ce privește digitalizarea afacerii tale. Acestea sunt:

  • Prioritizează parteneriatele!
  • Nu fă rabat de la calitate!
  • Fii mereu la curent!
  • Analizează și evaluează!
  • Stabilește obiective SMART.

Care sunt acțiunile concrete pe care trebuie să le urmeze un antreprenor pentru a trasa drumul către digitalizarea afacerii?

#1 Analizează, preconizează, evaluează!

#2 Scanează și selectează!

# 3 Recrutează și formează!

# 4 Planifică!

#5 Monitorizează succesul și rata de reușită a implementării!

Referințe principale de informare:

Site-ul Comisiei Europene, Digital Decade DESI visualisation tool, disponibil la adresa: https://digital-decade-desi.digital-strategy.ec.europa.eu/.

Teodor Marius-Gramaticu, Digitalizarea afacerilor-pas spre viitor, Conferința ,,Conferinţa tehnico-ştiinţifică a studenţilor, masteranzilor şi doctoranzilor”, 2023, material în format electronic, disponibil la adresa: https://ibn.idsi.md/sites/default/files/imag_file/187-189_24.pdf.

Zatîc Iuliana, Hăbășescu Mariana, Digitalizarea-element cheie de atingere cu succes a obiectivelor de business, Simpozionul ,,Simpozion ştiinţific al tinerilor cercetători”, 2020, material în format electronic, disponibil la adresa: https://ibn.idsi.md/sites/default/files/imag_file/279-282_7.pdf.

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *