Managementul lantului de aprovizionare poate reprezenta cheia catre succesul afacerii dumneavoastra

managementul lantului de aprovizionare

Managementul lantului de aprovizionare (SCM) se concentreaza pe organizarea resurselor companiei pentru satisfacerea nevoilor clientilor prin optimizarea fiecarei etape a lantului de aprovizionare, cum ar fi achizitiile, planificarea, productia, logistica etc. Aceasta poate ajuta la economisirea costurilor si la oferirea unui serviciu satisfacator clientilor finali. Este un serviciu important pentru functionarea unei companii, dar este apreciat doar de un numar limitat de companii.

Ce este SCM?

SCM  (Managementul Lantului de Furnizare/Ofertei) este un subiect relativ necunoscut in Romania din cauza lipsei de mediatizare. Principiul cheie al acestui subiect este producerea bunurilor si serviciilor necesare, unde si cand sunt necesare. Aceasta abordare aduce noi posibilitati de eficientizare pentru companii si o mai buna servire a pietei.

Lantul de aprovizionare este un sistem care implica obtinerea materiilor prime, transformarea acestora in bunuri intermediare, mai apoi in produse finite si livrarea lor catre clienti prin intermediul unui sistem de distributie.

SCM se ocupa cu gestionarea fluxurilor de informatii, materiale, servicii si bani care se desfasoara in cadrul unei activitati, in scopul maximizarii eficientei procesului. Avansul tehnologiei si a standardelor de comunicare ofera posibilitatea conectarii lantului de aprovizionare cu cele ale furnizorilor si clientilor, intr-o retea extinsa si astfel se pot optimiza costurile si oportunitatile pentru toate partile implicate.

Managementul poate fi descris ca procesul de planificare, implementare si monitorizare a activitatilor orientate spre un obiectiv specific. Pentru a evalua performanta lantului de aprovizionare, managerii nu se pot baza doar pe intuitie, ci au nevoie de date statistice si informatii. Metodele standard pentru a evalua performanta unui proces sunt furnizate sub forma de metrici.

 
lant de aprovizionare

A title

Image Box text

Din ce este compus SCM?

SCM este compus din 5 componente de baza, dupa cum urmeaza:

  1.     Planul – reprezinta partea strategica a managementului lantului de aprovizionare (SCM). Este esentiala elaborarea unei strategii pentru administrarea tuturor resurselor necesare pentru produsele sau serviciile oferite. Monitorizarea lantului de aprovizionare necesita stabilirea unui set de metrici pentru a evalua eficienta, reducerea costurilor si calitatea produselor oferite.
  1.     Sursa – implica selectarea furnizorilor de la care se obtin bunurile si serviciile necesare conceperii produselor. Se stabileste un set de preturi si procese de livrare si plata cu furnizorii si se creeaza metrici pentru monitorizarea si imbunatatirea acestor relatii comerciale. Ulterior, se implementeaza procese de administrare a stocului de bunuri si servicii primite de la furnizori, incluzand receptia, verificarea si transferul acestora, precum si autorizarea platilor.
  1.     Produsul  – se refera la procesul de fabricatie. Se planifica activitatile necesare pentru productie, testare, ambalare si pregatire pentru livrare. Potrivit metricilor, acesta este cel mai intens segment al lantului de aprovizionare, masurand calitatea, nivelul productiei si productivitatea angajatilor.
  1.     Livrarea – uneori, numita si logistica. Include procesul de preluare a comenzilor de la clienti, dezvoltarea unei retele de depozite, selectarea curierilor pentru transportul produselor si un sistem de receptionare a platilor.
  2.     Retururile – se ocupa cu problemele care pot aparea. Acest lucru presupune crearea unei retele pentru primirea produselor defecte si/sau in exces si oferirea de suport pentru clientii care au probleme cu produsele achizitionate

Fiecare dintre cele cinci elemente descrise mai sus cuprinde o mulțime de sarcini specifice, ceea ce face ca aplicațiile CRM sa fie foarte fragmentate. Sunt producatori de software care au incercat sa integreze aceste aplicatii intr-una singura, insa cerintele pe care companiile le au in acest sens sunt foarte diferite deoarece fiecare lant de aprovizionare are propriile particularitati.

Deciziile privind managementul lantului de aprovizionare (SCM) se iau la trei niveluri: strategic, tactic si operational.

Daca vorbim de nivelul strategic, toate deciziile se iau pe termen lung. Acestea cuprind locatia, productia, stocurile și transportul. Deciziile in legatura cu locatia fac trimitere la dimensiunea, numarul si localizarea geografica a unitatilor cuprinse in lantul de aprovizionare, precum fabricile, depozitele si centrele de distributie. Deciziile referitoare la productie vizeaza determinarea produselor care urmeaza sa fie realizate, unde vor fi produse acestea, ce furnizori vor fi utilizati, etc. Deciziile privind stocurile se refera la modul de gestionare a acestora in cadrul lantului de aprovizionare. Deciziile privind transportul se refera la modalitatile de transport care vor fi utilizate.

La nivel tactic se iau decizii pe termen mediu, cum ar fi previziunile cererii saptamanale, planificarea distributiei si transportului, planificarea productiei si a necesarului de materiale.

Nivelul operational al managementului lantului de aprovizionare se concentreaza pe deciziile pe termen scurt, cele de zi cu zi, iar delimitarea dintre acest nivel si nivelul tactic este aproximativa. Principiul cunoscut “valoarea sistemelor este data de informatiile continute de acestea” este de doua ori mai aplicabil in privinta aplicatiilor CRM. Spre exemplu, daca informatiile introduse intr-o aplicatie de previziune a cererii sunt eronate, previziunea va fi gresita, iar toate deciziile luate pe baza ei vor fi afectate. De asemenea, daca lanturile de aprovizionare sunt gestionate de catre angajati fara ajutorul aplicatiilor, imaginea pe care o vor oferi aplicatiile SCM nu va putea fi una completa si reala.

Relatia dintre ERP si SCM

Mare parte din aplicatiile SCM sunt fundamentate pe informatiile disponibile, in mare parte, in cadrul unui software ERP care centralizeaza informatiile din toate departamentele, la zi. Totusi, aplicatiile ERP sunt costisitoare si dificil de utilizat. Acest lucru explica incercarea unor solutii alternative pentru a obtine informatii necesare managementului lantului de aprovizionare. In ultimul timp, furnizorii solutiilor ERP au inceput sa ofere si module CRM, insa companiile trebuie sa hotarasca daca aceste module sunt suficiente sau au nevoie de sisteme specializate.

Un alt lucru important este si posibilitatea integrarii aplicatiilor cu internetul. Spre exemplu, pentru un site web care ar trebui sa asigure o comunicare intre clientii si furnizori, se necesita accesul la informatiile din cadrul ERP si cele din cadrul SCM. Acest lucru este necesar pentru a putea prezenta in acelasi timp informatii actualizate legate de comenzi, desfasurarea procesului de productie si livrare. Astfel ca digitalizarea este acea solutie de care aveti nevoie.

Prin intermediul serviciului de management al lantului de aprovizionare (SCM) de la Scribsoftware, lantul de aprovizionare al firmei dumneavoastra cu siguranta va evolua si va avea o eficienta ridicata a muncii si venituri in crestere.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *