Minighid cu privire la RO e-transport

Logistics means of transport together with technological and futuristic holograms

Popas pe traseul digitalizarii fiscale 12 clarificari ale momentului cu privire la RO e-transport

De ceva vreme, totalitatea companiilor autohtone, sunt înscrise, ,,silit sau de bună voie” la cursa pentru digitalizare fiscală complexă. Aceasta este ,,construită” pe 5 stâlpi de bază cu impact uriaș pentru prezentul și viitorul organizațiilor. Fie că vorbim despre RO e-factura, RO e-transport, RO e-tva, RO e-case de marcat sau RO e-sigiliu, independent și totuși complementar, discutăm despre principalele 5 opriri până la linia de final a maratonului modernizării afacerii prin digitalizare. Pentru marea majoritate a antreprenorilor, finalizarea cu succes a cursei poate reprezenta un factor de stres semnificativ cu rol de perturbare a bunăstării activității economice a companiei. Cele 5 opriri de pe traseu se pot solda cu apariția sentimentului incapacității pentru atingerea liniei de finish a maratonului. Sentimentul copleșitor de neputință izvorăște din amplitudinea fiecărui proces la care trebuie să te raliezi conform prevederile legale. Ambiguitatea și plurivalența impunerilor legislative te pun în reală dificultate. De aceea, aspecte precum informarea constantă, parteneriate eficiente și consolidare financiară sunt 3 parametri care contribuie la ,,hidratarea” corespunzătoare pe toată durata maratonului. Pentru ca linia de final să nu ți se mai pară greu de atins dozajul PIC-ului (parteneriate, informare și consolidare) trebuie să fie potrivit. Ce reprezinta sistemul RO e-transport? Cine este obligat la declararea datelor în cadrul sistemului? Care este scopul lansării platformei? Care sunt condițiile declarării datelor? Acestea, precum și ale aspecte vor fi prezentate în cele ce urmează, pentru ca pornirea de la popasul RO e-transport să fie plină de vitalitate în așa fel încât continuarea cursei să nu mai reprezinte o corvoadă.

Pe scurt!

  • Ce reprezinta sistemul RO e-transport?
  • Care este scopul implementarii sistemului RO e-transport?
  • Caror categorii de contribuabili le revine obligația declararii în cadrul sistemului?
  • Ce reprezinta codul UIT?
  • Care este termenul declararii datelor referitoare la transport în cadrul sistemului RO e-transport pentru obținerea codului UIT?
  • Care este termenul de valabilitate a codului UIT? Acesta expira?
  • Cine deține obligația prezentării codului UIT la cererea organelor de control?
  • Cum pot accesa sistemul RO e-transport?
  • Concret, cum mă pot conecta la sistemul național RO e-transport?
  • Care sunt principalele aspecte de care trebuie să țin cont pentru a stabili masa brută totală a bunurilor transportate care fac obiectul unei partide de bunuri?
  • Care sunt principalele aspecte de care trebuie să țin cont pentru a stabili valoarea totală a bunurilor transportate care fac obiectul declarării în cadrul sistemului?
  • Ce sancțiuni se aplică pentru nerespectarea prevederilor privind RO e-transport și care este cuantumul acestora?

Ce reprezinta sistemul RO e-transport?

Sistemul RO e-transport definește reformarea digitală complexă a afacerilor fiind un sistem de monitorizare a transporturilor rutiere de mărfuri. Acest sistem cuprinde o gamă largă de componente precum: elemente de interconectare, dispozitive de transmitere a datelor de poziționare a vehiculului, dispozitive de tip terminal de telecomunicații, componente software pentru analiza integrată a datelor etc.

➡️ RO e-transport-platforma de monitorizare a transporturilor rutiere naționale și internaționale de bunuri

Care este scopul implementarii sistemului RO e-transport?

Nevoia de creștere a gradului de colectare a impozitelor și taxelor datorate bugetului de stat precum și pentru contracararea comerțului ilicit de bunuri a condus la punerea bazelor pentru implementarea sistemului RO e-transport.

➡️ Scopul sistemului RO e-transport este redat de dorința organelor fiscale în direcția combaterii fraudei în domeniul comerțului de bunuri

Caror categorii de contribuabili le revine obligatia declararii în cadrul sistemului?

Logistics means of transport together with technological and futuristic holograms

Categoriile de utilizatori ai platformei sunt delimitate în dublu sens, funcție de tipul de transport efectuat:

  • Transport de bunuri cu risc fiscal ridicat;
  • Transport internațional de bunuri
Obligația declarării în sistemul RO e-transport referitoare la bunurile cu risc fiscal ridicat revine:
  • Furnizorului din România, în situația tranzacțiilor interne sau a livrărilor intracomunitare de bunuri cu risc fiscal ridicat;
  • Beneficiarului din România, dacă discutăm despre achizițiile intracomunitare de bunuri;
  • Destinatarului înscris în declarația vamală;
  • Expeditorului înscris în declarația vamală;
  • Depozitarului, în cazul bunurilor aflate în tranzit (în situația tranzacțiilor intracomunitare);
  • Operatorului economic, pentru bunurile cu risc fiscal ridicat deținute și transportate între două puncte (loc de încărcare, loc de descărcare);
  • Prestatorului de servicii în cazul unui nontransfer de bunuri;
  • Beneficiarului din România, pentru un nontrasfer de bunuri, pentru bunurile expediate din România spre un alt stat membru al UE în vederea prestării de servicii;
  • Clientului din România, pentru bunurile din cadrul operațiunilor subscrise regimului de stocuri la dispoziția clientului;
  • Furnizorului din România, pentru bunurile din cadrul operațiunilor subscrise regimului de stocuri la dispoziția clientului

➡️ Categoriile de utilizatori ai platformei pentru transportul de bunuri cu risc fiscal ridicat: furnizori, beneficiari, destinatari, expeditori, depozitari, prestatori de servicii, operator economic, beneficiari pentru nontransferuri, clienți, furnizori pentru operațiuni subscrise regimului de stocuri puse la dispoziția clientului

În acest caz, remarcăm 10 categorii de utilizatori ai platformei Obligația declarării în sistemul RO e-transport referitoare la transportul internațional de mărfuri revine:
  • Destinatarului înscris în declarația vamală de import;
  • Expeditorului înscris în declarația vamală de export;
  • Beneficiarului din România, în situația tranzacției intracomunitare de bunuri;
  • Furnizorului din România, în situația livrărilor intracomunitare de bunuri;
  • Depozitarului, pentru tranzacțiile intracomunitare de bunuri aflate în tranzit;
  • Prestatorului de servicii din România, pentru operațiuni comerciale care vizează un nontransfer;
  • Beneficiarului din România, pentru operațiuni comerciale care vizează un nontransfer;
  • Clientului din România, pentru operațiuni care se subscriu regimului de stocuri aflate la dispoziția clientului;
  • Furnizorului din România, pentru operațiuni care se subscriu regimului de stocuri aflate la dispoziția clientului;

➡️ Categoriile de utilizatori ai platformei pentru transportul internațional de mărfuri: destinatari, expeditori, beneficiari, furnizori, depozitari, prestatori de servicii, clienți și furnizori pentru operațiuni din sfera regimului de stocuri aflate la dispoziția clientului, beneficiari pentru operațiunile de tip nontransfer

În acest caz, observam 9 categorii de utilizatori ai platformei

Ce reprezinta codul UIT?

Dacă te întrebi la ce se referă codul UIT, ei bine, află că acesta este un cod special generat de sistemul RO e-transport care transmite toate datele de identificare cu privire la partida de bunuri transportată către organele fiscale. În afara acestuia, anumite categorii de bunuri nu pot face obiectul unui transport de marfă. Codul UIT se prezintă sub forma unei combinații de cifre și litere.

➡️ Alege WinMENTOR ENTERPRISE, un program ERP, ce te ajută să generezi automat UIT si să gestionezi foarte usor, toate informațiile legate de e-transport!

Care este termenul declararii datelor referitoare la transport în cadrul sistemului RO e-transport pentru obtinerea codului UIT?

În vederea obținerii codului UIT, categoriile de utilizatori menționați mai sus trebuie să declare datele cu privire la transportul de bunuri care urmează a fi efectuat înainte cu maximum 3 zile calendaristice de la data declarării începerii efective a transportului. Ultima posibilitatea privind obținere codului UIT este punerea în mișcare a vehiculului prin intermediul căruia se realizează transportul de bunuri.

Care este termenul de valabilitate a codului UIT? Acesta expira?

Cu referire la termenul în care codul UIT își păstrează valabilitatea acesta se reduce la 5 zile calendaristice, respectiv 15 zile calendaristice pentru achizițiile intracomunitare de bunuri de la momentul datei de începere a transportului efectiv.

Cine detine obligatia prezentarii codului UIT la cererea organelor de control?

Conform art. 10 al actului normativ cadru de reglementare a activității RO e-transport, obligația prezentării codului UIT la cererea organelor de control revine conducătorului vehiculului, alături de toate celelalte documente care însoțesc transportul.

Cum pot accesa sistemul RO e-transport?

Există două modalități prin intermediul cărora te poți ralia la utilizarea sistemului național RO e-transport. În această manieră, este important să reții faptul că una dintre acestea implică costuri financiare pe când cealaltă metodă nu are implicații de acest gen. Evident, în ciuda necesității mobilizării resurselor financiare există o serie de avantaje conferite de prima metodă. Prima variantă pentru transmiterea notificării privitoare la transportul de mărfuri și obținerea codului UIT este reprezentată de încheierea de colaborări cu furnizori de aplicații informatice speciale dezvoltate pentru acest serviciu. Astfel, în cadrul a tot mai multor companii regăsești soluții informatizate special concepute pentru realizarea notificării RO e-transport. Simplu, rapid și fără erori. Furnizorul de servicii se va ocupa în locul tău de transmiterea declarației, corecția acesteia daca este cazul, generarea codului UIT, modificări ale datelor privind transportul, confirmări referitoare la realizarea transportului etc. Dacă recurgi la alegerea celei de-a doua modalității de utilizare a sistemului, trebuie să cunoști o serie de aspecte cu implicații asupra gestionării eficiente a platformei. În primul rând este nevoie de obținerea dreptului de acces în cadrul Spațiului Public Virtual. Vei accesa platforma RO e-transport pe baza acestuia. Implicit, pentru obținerea dreptului de acces în cadrul SPV trebuie să deții un certificat digital calificat achiziționat de la un furnizor de semnătură electronică digitală. Odată obținut certificatul, se recurge la completarea formularului de înscriere în cadrul Spațiului Public Virtual. Ulterior finalizării procedurii de înscriere, se aprobă utilizarea contului. Doar pe baza acestuia se poate realiza conectarea în cadrul platformei RO e-transport.

Concret, cum ma pot conecta la sistemul national RO e-transport?

#1 Accesezi site-ul Anaf, secțiunea Autentificare RO e-factura/RO e-transport: https://app.anaf.ro/vdesk/hangup.php3; #2 Te conectezi cu certificatul digital prin introducerea parolei; #3 Accesezi secțiunea RO e-transport; #4 Completezi declarația cu datele solicitate în vederea obținerii codului UIT. Care sunt principalele aspecte de care trebuie să țin cont pentru a stabili masa brută totală a bunurilor transportate care fac obiectul unei partide de bunuri? Pentru a stabili cu exactitate aspectul corelat la masa brută totală a bunurilor transportate și declarate prin intermediul sistemului RO e-transport (cu referire la partidele de bunuri) este necesar sa avem în vedere următorii parametrii:
  • Masa netă a bunurilor transportate;
  • Masa ambalajelor necesare comercializării și transportului bunurilor.
Reține așadar necesitatea includerii în calculul mesei brute totale a bunurilor transportate și a ambalajele aferente transportului.

➡️ Masa totală brută a bunurilor transportate în cazul unei partide de bunuri ține cont de doi parametrii: masa netă a bunurilor care fac obiectul transportului și masa ambalajelor aferent comercializării și transportului.

Un program ERP te ajută sa stochezi si sa gestionezi tpate aceste informatii, fară să fei nevoie sa le introduci in mod repetat in platforma pusa la dispozitie de catre ANAF.

Care sunt principalele aspecte de care trebuie sa tin cont pentru a stabili valoarea totală a bunurilor transportate care fac obiectul declararii în cadrul sistemului?

În vederea determinării valorii totale a bunurilor transportate trebuie să ții cont de următoarele aspecte:
  • Nu se include TVA-ul la valoarea bunurilor transportate;
  • Dacă discutăm despre tranzacțiile comerciale decontate în valută, conversia se realizează la cursul de schimb al BNR valabil la data declarării transportului în cadrul sistemului;
  • Raportat la tipul tranzacției derulate și declarate în cadrul sistemului RO e-transport, valoarea bunurilor este corelată la documentele oficiale (financiare, contabile și comerciale) întocmite în legătură cu bunurile aferente transportului;
  • Dacă discutăm despre operațiuni de import, valoarea bunurilor declarate corespunde cu cea înscrisă pe documentul justificativ (factura externă).

Ce sanctiuni se aplica pentru nerespectarea prevederilor privind RO e-transport și care este cuantumul acestora?

Technological and futuristic holograms for logistics means of transport

Există o serie de sancțiuni aplicabile contribuabililor care nu se raliază la prevederile legislative în materie de RO e-transport. Prezentarea acestora în cadrul actului normativ care guvernează activitatea RO e-transport pe teritoriul național ți se poate părea ambiguă. Iată mai jos o sumarizare a acestora în manieră facil de asimilat de către contribuabil pentru a evita orice sancțiune care se poate dovedi cu adevărat usturătoare pentru finanțele afacerii tale.

Contravenție Cuantum amendă
Nedeclararea în RO e-transport a datelor privitoare la transportul de bunuri cu risc fiscal ridicat și a transportului internațional de bunuri în vederea obținerii codului de identificare UIT De la 10.000 de lei la 50.000 de lei în cazul persoanelor fizice sau cu amendă de la 20.000 de lei la 100.000 de lei în cazul persoanelor juridice, precum și confiscarea contravalorii bunurilor nedeclarate
Utilizarea codului UIT peste durata de valabilitate a acestuia
Descărcarea pe teritoriul național a bunurilor care fac obiectul tranzacțiilor intracomunitare aflate în tranzit, în afara situației partidelor de bunuri
Înscrierea în cadrul notificării RO e-transport a unor cantități diferite decât cele care fac real obiectul transportului
Neactualizarea datelor privind transportul ori de câte ori se impune realizarea acestora De la 10.000 de lei la 50.000 de lei în cazul persoanelor fizice sau cu amendă de la 20.000 de lei la 100.000 de lei în cazul persoanelor juridice
Netransmiterea notificării în cadrul sistemului în următoarea zi lucrătoare repunerii în funcțiune a acestuia (în situația nefuncționării platformei la momentul efectuării transportului)
Nerespectarea prevederii privind punerea la dispoziția operatorului de transport a codului UIT emis de către utilizator până cel târziu la momentul punerii în mișcare a vehiculului
Modificarea datelor de transport declarate după punerea în mișcare a autovehiculului
Nedeclararea integrală a datelor privind transportul de bunuri în cazul partidei de bunuri (bunuri cu risc fiscal ridicat și bunuri care nu fac parte din această categorie)
Nerespectarea obligativității operatorului de transport privind dotarea vehiculului cu dispozitive de tip terminal de telecomunicații special concepute pentru determinarea poziționării vehiculului
Nerespectarea obligativității operatorului de transport cu privire la furnizarea codului UIT conducătorului autovehiculului
Neutilizarea dispozitivului de poziționare a vehiculului de către conducătorul auto pe durata transportului realizat pe teritoriul național cu privire la transportul de bunuri cu risc fiscal ridicat și transportul internațional de bunuri De la 5.000 de lei la 10.000 de lei
Nerespectarea prevederilor privind prezentarea documentelor care însoțesc transportul alături de codul UIT la solicitarea organelor de control

➡️ Pentru neîndeplinirea prevederilor legislative în materie de RO e-transport se percep amenzi cuprinse între 5000-100 000 de lei

Vestea bună este că aplicarea sancțiunilor privind nerespectarea prevederilor legislației RO e-transport a fost amânată, conferind o gură de aer antreprenorilor aflați în dificultate privitor la implementarea sistemului. Vestea proastă este că acest aspect este aplicabil doar anumitor categorii de utilizatori, și anume operatorilor economice autorizați potrivit prevederilor art.38 din Regulamentul (U.E.) nr. 952/2013, aspect reglementat prin intermediul Ordonanței de urgență nr. 87 din 28 iunie 2024 privind modificarea unor acte normative în domeniul e-Transport, e-TVA și e-Factura, precum și pentru reglementarea unor măsuri fiscal-bugetare. A screenshot of a computer

Description automatically generated În final, te invităm să vizualizezi concret notificarea generată prin intermediul platformei RO e-tranport ca urmare a declarării tuturor datelor specifice transportului care urmează a fi efectuat. Referințe principale de informare
  • Procedură din 17 iunie 2024 de utilizare și funcționare a sistemului național privind monitorizarea transporturilor de bunuri RO e-transport, publicată în Monitorul Oficial nr. 597 din 27 iunie 2024.
  • Ordonanță de urgență nr. 41 din 8 aprilie 2022 pentru instituirea Sistemului național privind monitorizarea transporturilor rutiere de bunuri RO e-Transport și de abrogare a art. XXVIII din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 130/2021 privind unele măsuri fiscal-bugetare, prorogarea unor termene, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative, publicată în Monitorul oficial nr. 356 din 11 aprilie 2022.
  • Ordonanță de urgență nr. 43 din 30 aprilie 2024 pentru modificarea și completarea unor acte normative, publicată în Monitorul Oficial nr. 409 din 30 aprilie 2024.
  • Ordonanță de urgență nr. 87 din 28 iunie 2024 privind modificarea unor acte normative în domeniul e-Transport, e-TVA și e-Factura, precum și pentru reglementarea unor măsuri fiscal-bugetare, Publicată în Monitorul Oficial nr. 608 din 28 iunie 2024.
Surse foto: Freepik, Freepik, Freepik

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *