• Warehouse Management System
  • Enterprise Resource Planning
  • Business Intelligence
  • Customer Relationship Management
  • ESET Antivirus and Firewall

Am postat un nou articol pe blogul nostru. Acesta încearcă să prezinte dacă un sistem de management al depozitului poate sa ajute o firmă să-și gestioneze mai ușor depozitul.

În cadrul întregului proces de aprovizionare, Warehouse Management System (WMS) reprezintă o componentă de o importanță majoră și are rolul de a controla mișcarea mărfurilor în cadrul depozitelor. O soluție de tip WMS din cadrul unei aplicații ERP automatizează și optimizează activitățile de recepție, depozitare, colectare și depozitare a mărfurilor. O altă funcție pe care o are și care face diferența reală este că oferă permanent informații în timp real cu privire atât asupra stocurilor existente, cât și asupra spațiului de depozitare disponibil.

O soluție WMS este formată atât din componenta software – aplicația în sine – cât și elemente hardware: dispozitive mobile de scanare, servere sau imprimante de coduri de bare. Soluția poate fi de sine stătătoare sau poate fi integrată cu sistemul ERP. În varianta aceasta din urmă, o astfel de alegere reprezintă o soluție completă care acoperă toate activitățile: de la preluarea comenzilor clienților și emiterea facturilor până la încărcarea produselor pentru livrare.

Pentru o privire mai punctuală asupra WMS, vom enumera o serie de beneficii pe care acest sistem le poate aduce în firmele care aleg să îl implementeze:

  • Îmbunătățește acuratețea identificării produselor cu ajutorul codurilor de bare, iar astfel erorile rezultate din identificarea manuală sunt eliminate;
  • Recepția și livrarea mărfurilor se face ușor deoarece WMS oferă ghidare și mobilitate operatorilor;
  • Automatizarea datelor va crește productivitatea din depozit;
  • Elimină problemele generate de confundarea produselor și a livrărilor neconforme cu solicitările clienților;
  • Minimizează timpul de recepție a mărfii, dar și pe cel de întocmire a documentelor aferente evidențierii operațiunii în aplicația ERP;
  • Inventarierea se face extrem de rapid și ușor;
  • Crește vizibilitatea dar și controlul pentru activitatea efectuată de angajații din depozit;
  • Facilitează verificarea rapidă a prețului și existenței pe stoc a unui produs expus (de exemplu atunci când produsul este expus într-un showroom).

Număratul, ținerea evidenței intrărilor și ieșirilor din depozit ale mărfurilor sau produselor poate să îngreuneze munca operatorilor. În avioane oamenii care au urcat la bord nu mai sunt numărați în gând, ci există un contor mic, cât un ceas de buzunar. Fiecare apăsare pe buton înseamnă un om în plus. Acest dispozitiv a fost gândit pentru astfel de situații în care se numără o singură dată, înainte de decolare, când nu există riscul ca acel număr să fluctueze.

Dacă și în astfel de cazuri s-a găsit un sistem care să ușureze munca însoțitorilor de bord, atunci crearea unui sistem WMS în cadrul companiilor unde depozitul este extrem de elastic era absolut necesară. Nu vrem să dăm extrem de multe detalii tehnice în rândurile care urmează, însă vă propunem un exercițiu de imginație.

Deținătorul unui anticariat online are un depozit de cărți mare, foarte mare. Nu ar putea da numărul exact de cărți existente în acest moment în depozitul lui deoarece nu a apucat să facă inventarul după ultima săptămână în care: a avut un număr de 76 de comenzi, iar în cadrul fiecărei comenzi s-a vândut cel puțin o carte, a făcut o plimbare pe la un târg de vechituri în care a cumpărat 153 de cărți dar nu a apucat să verifice dacă absolut toate sunt în stare bună pentru a le putea scoate la vânzare și mai are în așteptare o ladă cu volume care au venit în urma unei donații. Deși internetul și contorizarea pusă la dispoziție de un site cu shop inclus poate oferi o oarecare evidență, ea nu este deloc suficientă pentru o evidență generală, absolută și completă. Dacă în cadrul aceluiași exercițiu încercăm să identificăm dublurile, să comparăm câte cărți editate și reeditate există, să aflăm cu exactitate numărul autorilor sau numărul cărților pentru fiecare autor în parte, s-ar putea să existe probleme la conturarea situație exacte din depozitul anticarului.

În cazul acestui exemplu, tot procesul devine extrem de greoi, numărul cărților din depozit este supus unei fluctuații destul de ridicate iar munca pe care angajații lui o depun necesită foarte mult timp. Ori într-o eră în care timpul este o resursă neprețuită, cumpărătorii sunt doar la un click distanță de alte site-uri care vând cărți și care au un sistem exact de calcul al produselor din depozit. Este, desigur, un exemplu din milioanele de afaceri și nu presupune un rulaj continuu. Dar într-un domeniu mai puțin permisiv cu este FMCG-ul, totul este supus nu doar vitezei de consum, ci stă și sub semnul perisabilității alimentelor. Un WMS automatizează, facilitează și oferă cifre exacte, indiferent de natura produselor sau mărfurilor aflate în depozit.

Mai vrem doar să punctăm câteva din activitățile pe care un WMS le acoperă, după cum urmează:

  1. Recepția mărfurilor – Este realizată cu cititoarele mobile de coduri de bare, cu ajutorul cărora se scanează marfa în momentul în care aceasta este adusă la depozit, indiferent dacă aprozivionare se face săptămânal, zilnic sau de mai multe ori pe zi. Comenzile de aprovizionare sunt create în sistemul ERP, iar apoi exportate către WMS. În momentul recepției, diferențele dintre acestea și rezultatele scanării mărfurilor sunt consemnate și trimise înapoi către ERP în vederea actualizării comenzilor. Totul automat, fără a fi nevoie de calculul clasic făcut de om;
  2. Așezarea rafturilor în depozit –  Datorită WMS-ului, lucrătorii din depozit au o imagine clară asupra spațiului disponibil pentru stocare. Marfa poate fi așezata pe baza sugestiilor oferite de WMS, astfel încât accesul la acesta să se poata face mai rapid și mai ușor de către angajați;
  3. Picking-ul – Reprezintă activitatea de colectare a mărfurilor din depozit și este realizată pe baza comenzilor emise de client care a fost înregistrate în ERP. Angajații vizualizează comenzile direct pe device-ul mobil și execută picking-ul conform traseului optim sugerat de WMS. Tehnologiile moderne din domeniul WMS permit în prezent efectuarea mai multor activități de picking prin diferite metode, precum: pick-by-light sau pick-by-voice.
  4. Împachetarea și etichetarea – După efectuarea picking-ului, comenzile sunt împachetate în vederea livrării lor către destinație pe baza listelor de livrare generate de WMS. Cu ajutorul unei imprimante etichetei fiecărei comenzi îi poate fi atașat un cod de bare, astfel încât identificarea fiecărui colet se poate face mai rapid atât la ieșirea din depozit cât și la livrare;
  5. Livrarea – Comenzile sunt încărcate în autovehicule conform unor reguli prestabilite, în funcție de locația unde urmează să fie livrate;
  6. Inventarierea – Întregul proces se face cu ajutorul WMS-ului pe baza listelor de inventar generate de acesta. Utilizarea de scanere pentru citirea codurilor de bare contribuie la creșterea acurateții și realizarea procesului de inventariere într-un timp mult mai scurt.

Pe final de articol vă lăsăm să vă imaginați cum s-ar schimba afacerea dvs. dacă gestionarea depozitului n-ar mai fi o corvoadă, ci totul ar fi mult mai ușor, automat și realizabil într-un timp mult mai scurt decât până acum?

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Contactați-ne

Metoda preferată de contact *

Citește pe Blog: