Top 3 provocari ale digitalizării companiilor in anul 2025 si strategiile de gestionare a acestora

Top 3 provocari ale digitalizării companiilor in anul 2025 si strategiile de gestionare a acestora

Continut articol:

De ce digitalizarea nu vine la pachet doar cu oportunități și efecte pozitive?

Care sunt principalele provocări cu care se confruntă afacerile la momentul adoptării sistemelor digitale în cadrul companiei?

Ce provocări concrete pot întâmpina antreprenorii la tranziția spre digitalizare?

Care sunt principalele 3 provocări generale aduse de digitalizare pe tărâmul afacerilor?

Secțiune întrebări și răspunsuri. Top 3 provocări ale digitalizării companiilor în anul 2025 și strategiile de gestionare a acestora

De ce digitalizarea nu vine la pachet doar cu oportunități și efecte pozitive?

Atunci când discutăm despre procesul ralierii afacerilor moderne la tot ceea ce presupune digitalizarea, cele mai multe companii doresc să se focuseze doar la aspectele pozitive. Nu este un aspect nepotrivit însă de cele mai multe ori se poate solda cu dezamăgire. Dezamăgire care apare atunci când factorii decizionali conștientizează și cealaltă latură a fenomenului, și anume, apariția efectelor neașteptate negative. Fiecare parte componentă la procesul schimbării sau tranziției spre modernitate sub amprenta digitalizării trebuie să conștientizeze faptul că orice tehnologiei nouă vine la pachet cu aceste două laturi: cea pozitivă sau benefică și cea negativă. Și dacă te întrebi care sunt rațiunile pentru care digitalizarea nu vine la pachet doar cu efecte pozitive, acestea pot fi variate. De cele mai multe ori, efectele negative contrabalansează beneficiile, aspect care se poate solda cu manifestarea unei doze de reticență raportat la momentul implementării acestora sau chiar la decizia efectivă privind neadoptarea lor în cadrul companiei. Adevărul este că orice nouă tehnologie vine la pachet atâta cu beneficii sau efecte pozitive cât și cu provocări sau efecte negative. Cele două laturi însoțesc inevitabil fiecare element inovativ care este lansat în spațiul de afaceri.

➡️ Descoperă WinMENTOR ENTERPRISE ERP pentru operare flexibilă, automatizarea proceselor și acces în timp real, oriunde, cu o soluție completă și eficientă.

Care sunt principalele provocări cu care se confruntă afacerile la momentul adoptării sistemelor digitale în cadrul companiei?

Înainte de a puncta câteva aspecte legate de provocările ralierii la modernitatea digitală, trebuie să aducem câteva mici clarificări. În context organizațional, digitalizarea îmbracă mai multe nuanțe. Una dintre cele mai mari provocări este redată de latura digitalizării fiscale la momentul actual. Practic, companiile care se află în plin proces de tranziție spre sistemele digitalizării fiscale precum RO e-factura, RO e-TVA, RO e-SAF-T și alte asemenea paradigme digital-fiscale întâmpină o serie de dificultăți legate de partea tehnică a procesului de implementare precum și cu privire la o serie de aspecte legate de înțelegerea cadrului de raportare în contexte digitale moderne. O altă față a digitalizării este legată de diverse programe informatice implementate la nivelul companiei și care nu au legătură directă cu fiscalitatea sau partea financiar-contabilă a companiilor. Putem discuta despre diverse aplicații de gestiune a datelor de personal. De pildă, în acest cadru, la momentul actual utilizatorii se confruntă cu provocările realizării tranziției de la sistemul Revisal la Reges Online. De asemenea, putem puncta și sisteme digitale care susțin activitatea de producție a companiilor. Fiecare dintre aceste două laturi: digitalizarea generală și cea fiscală (delimitarea aparține autorului) aduc cu sine o serie de provocări care trebuie adresate eficient de către potențialii utilizatori.

Top 3 provocari ale digitalizării companiilor in anul 2025 si strategiile de gestionare a acestora

Ce provocări concrete pot întâmpina antreprenorii la tranziția spre digitalizare?

Există o serie de abordări în cadrul literaturii de specialitate cu privire la provocările potențiale la momentul adoptării tehnologiei moderne în cadrul organizațiilor. De exemplu, autoarea Popa în lucrarea Challenges regarding the implementation of ERP systems in small and medium enterprises in the Republic of Moldova punctează o serie de provocări ale procesului menționat, și anume: lipsa personalului calificat si pregătirea insuficientă a acestora în vederea gestionării schimbării de natură digitală, probleme legate de recrutarea specialiștilor IT, etapa preliminară absentă raportat la conturarea unui plan strategic pe termen lung cu privire la tranziția spre sistemele digitale moderne, nevoia de organizare permanentă a cursurilor de formare profesională care să asiste eficient modificările survenite la nivelul sistemelor digitale având în vedere caracterul dinamic al acestora, necesitatea de redefinire a modelului de afaceri existent sub egida modificărilor de natură digitală, costuri considerabile privind tranziția spre astfel de sisteme moderne de digitalizare, posibilitatea devansării de către concurenți atunci când discutăm despre adoptarea de către aceștia a celor mai inovative instrumente digitale. Autorii Livițchi et. al, care discută despre provocările gestiunii relațiilor clienților în contextul digitalizării, aduc în lumină o serie de astfel de provocări în acest context, și anume: costuri inițiale de implementare ridicate care pot reprezenta un impediment atunci când discutăm despre adoptarea în cadrul IMM-urilor a diverselor soluții digitale; rezistența la schimbare care poate reprezenta un real impediment pentru adoptarea tehnologiilor moderne de natură digitală în cadrul companiilor; integrarea cu alte platforme existente în cadrul companiei poate fi de asemenea un aspect provocator prin prisma procesului de compatibilizare a acestor sisteme cu cel care se dorește a fi implementat, aici putem discuta de asemenea si despre importul de date în noul sistem informatic. Evident, aceste provocări pot fi corelate cu o serie de soluții, și anume: customizarea deciziei de adoptare a soluțiilor digitale la dimensiunea și specificul afacerilor, pregătirea în prealabil a salariaților pentru implementarea soluțiilor digitale moderne, verificarea gradului de compatibilitate a acestor sisteme cu cele deja existente în cadrul companiei, conturarea unor tablou de bord al performanței care să include o serie de parametrii sau indicatori care să fie analizați și evaluați cu o anumită regularitate pentru conturarea statusului evolutiv al acestora. Am mai adăuga la aceste aspecte enunțate mai sus și atitudinea de reticență a companiilor autohtone cu privire la digitalizare. Practic, acestea nu pătrund pe deplin sensul digitalizării și a impactului fenomenului asupra activității derulate, aspect care acutizează toate celelalte provocări expuse anterior.

Care sunt principalele 3 provocări generale aduse de digitalizare pe tărâmul afacerilor?

Acum că am văzut părerea unor autorii cu privire la aspectul provocărilor, vom expune 3 cele mai frecvente din aceste provocări întâmpinate de către companii la momentul utilizării tehnologiilor moderne.

Iată așadar mai jos top 3 cele mai intense provocări cu care se confruntă la momentul actual companiile moderne atunci când realizează tranziția spre sistemele digitalizării.

#1 Atitudinea angajaților și a factorilor decizionali conturată de rezistența la schimbare

Descriere: factorii decizionali și angajații din cadrul companiilor pot opune adesea rezistență la toate transformările de natură digitală. Aceștia trebuie să învețe să gestioneze eficient procesele de schimbare. Autoarea Șendrea propune o serie de modele de gestionare a acestui impediment sau provocare despre care discutăm atunci când intenționăm implementarea soluțiilor digitale moderne. Pentru companii, impactul gestionării schimbării se reflectă în devansarea perioadei de incertitudine și adaptare la schimbări, obținerea unui maxim de beneficii din implementarea noilor tehnologii digitale și fructificarea implicării celor mai productivi angajați.

Soluții: implementarea unor practici solide de gestionare a schimbării. Este atestat faptul că entitățile care fundamentează un plan al schimbării foarte bine definit sporește gradul de atingere a obiectivelor.

Mod de gestionare: prin implementarea celor mai eficiente strategii de contracarare a rezistenței la schimbare. De exemplu, ceea ce face ca rezistența la schimbare să înregistreze cote semnificative este lipsa informației. Adică, teama privind implementarea diverselor instrumente inovative digitale din cadrul companiei provine și din informațiile sau pregătirea insuficientă a personalului. Pentru adresarea eficientă a acestui risc, pregătește-ți angajații pentru schimbarea care va urma prin implementarea unui instrument specific de digitalizare prin informare constată. Organizează cursuri de pregătire pentru implementare prin care angajații să primească toate informațiile necesare procesului de adoptare a tehnologiei precum și a utilizării acesteia. Un alt aspect de care trebuie să ții cont este legat de identificarea principalilor factori care pot induce rezistența la schimbare. Nu este suficient doar să intuiești, trebuie să analizezi și să identifici foarte clar acești factori pentru ca strategiile de gestionare să aibă o rată semnificativă a reușitei în implementare.

➡️ Citește mai multe despre securitatea datelor și cum te poate ajuta un ERP modern să-ți protejezi datele.

#2 Necesitatea unei strategii clare de digitalizare

Descriere: Cele mai multe companii aleg să se digitalizeze doar pentru că acest lucru ,,este la modă”, sau doar pentru a menține trendul, fără a avea în spate un plan concret de digitalizare. Acest aspect se poate solda cu o serie de inconveniente, resurse risipite precum și cu pierderea entuziasmului pentru abordarea corectă a procesului. În afara unei strategii de digitalizare care să adreseze corect și eficient fenomenul implementării, procesul va fi realmente îngreunat.

Soluții: alinierea proceselor de integrare la resursele companiei prin scanarea mediului intern a acestuia pentru identificarea potențialului de integrare a aplicațiilor potențiale în cadrul entității, procurarea sistemelor specializate în direcția implementării și integrării instrumentelor digitale moderne, comunicarea obiectivelor proiectului de implementare către personalul companiei, identificarea nevoilor concrete de digitalizare la nivelul fiecărui departament al organizației, corelarea acestor nevoi specifice cu soluții digitale concrete, proiectarea bugetului disponibil pentru acoperirea fazei de implementare a aplicațiilor precum și pentru eventuale inconveniente apărute pe parcursul derulării procesului. O strategie de digitalizare a companiei nu reprezintă cheia succesului procesului de tranziție spre soluțiile moderne. Este însă un reper important și indispensabil care conturează liniaritatea procesului de implementare a soluțiilor de natură digitală. O strategie de digitalizare trebuie să dețină atribute legate de flexibilitate, adaptabilitate, coerență și aplicabilitate.

#3 Posibilitatea ca ceea ce implementezi să nu se potrivească necesităților tale

Chiar dacă procesul de digitalizare urmează fluxul corect din punct de vedere metodologic și pragmatic, există posibilitatea ca totuși soluțiile implementate să nu se plieze pe necesitățile tale de informare. În acest sens, este ideal să ai un plan de rezervă în așa fel încât să poți oricând reconfigura traseul privind digitalizarea. Deși o astfel de situație poate părea real frustrantă, totuși realitatea antreprenorială arată faptul că nu este imposibilă. Existența unui plan secund te va ajuta să te reconfigurezi cu ușurință și să adopți cele mai bune soluții de redefinire a modelului de business. Care sunt principalele aspecte care trebuie surprinse prin intermediul planului B atunci când discutăm despre redefinirea modului de lucru în situații excepționale? În primul rând trebuie să accepți faptul că planul A nu a funcționat și să te mobilizezi pentru aplicarea planului secundar. Identifică principalele aspecte care nu au funcționat pe parcursul implementării planului A. Corelează aceste aspecte cu principalii factori de influență. Practic, răspunde la întrebarea: De ce nu a funcționat planul A în punctul X și care au fost principalii factori mediatori? Ce nu a funcționat, de ce nu a mai funcționat și care este momentul în care a apărut sincopa? Apoi, mobilizează resurse pentru reconfigurarea traseului digital prin adaptarea sistemelor digitale la noile cerințe interne de funcționalitate. Dacă este necesar renunță la cele recent implementate, chiar dacă costurile sunt semnificative. Te va costa mai puțin decât un al doilea eșec. Poate ai apelat la servicii digitale ieftine, sau poate ai primit recomandare pentru un anumit sistem și nu ai scanat suficient procesele derulate la nivel organizațional în așa fel încât să fundamentezi aplicabilitatea sistemului la nivelul proceselor tale de afaceri. Un alt pas important ar fi să reiei toate punctele planului A și să le corelezi la condițiile interne ale derulării afacerii tale. Poate a trecut ceva vreme de la momentul conturării acestuia iar la momentul implementării ceea ce era identificat ca soluție viabilă între timp și-a pierdut relevanța.

Acestea ar fi 3 provocări identificate la nivel general în spațiul de afaceri antreprenorial atunci când vine vorba despre implementarea digitalizării moderne la nivelul organizațiilor. Evident, fiecare companie este responsabilă de ,,scanarea” mediului digital și identificarea celor mai relevante provocări specifice arondate activității derulate. În acest fel, este facilitat procesul de adresare corectă, eficientă și sustenabilă a acestor provocări impuse de tranziția spre digitalizare modernă.

Top 3 provocari ale digitalizării companiilor in anul 2025 si strategiile de gestionare a acestora

Alege o soluție care să se potrivească atât nevoilor tale actuale, cât și celor viitoare, pentru a sprijini creșterea constantă a afacerii tale. Dacă ai nevoie de ajutor în acest proces, contactează-ne!

Secțiunea Q&A:

Top 3 provocări ale digitalizării companiilor în anul 2025 și strategiile de gestionare a acestora

  1. Procesul digitalizării este o condiție esențială a existenței afacerilor la momentul actual. Este acesta stopat sau îngreunat de diversele provocări care pot apărarea pe parcurs?

Cele mai multe companii manifestă o atitudine de reticență atunci când vine vorba despre obligativitatea tranziției spre digitalizare modernă pentru menținerea relevanței afacerii. Unul dintre motive este redat de aceste provocări care apar inevitabil pe întreg parcursul procesului.

  1. Există un top al provocările care pot fi întâmpinate pe parcursul procesului de implementare a digitalizării?

Putem să nominalizăm cele mai frecvente provocări cu care se confruntă companiile la momentul tranziției spre metodele moderne digitale însă acestea pot să difere funcție de o serie de factori intrinseci sau extrinseci companiilor. Fiecare entitate trebuie să realizeze o analiză a factorilor care pot conduce la serioase provocări atunci când discutăm despre digitalizarea modernă și adoptarea instrumentelor sale la nivelul proceselor organizaționale. Noi am identificat 3 provocări care pot fi întâmpinate de către antreprenori pe parcursul digitalizării, și anume: rezistența la schimbare a angajaților și a factorilor decizionali, nevoia imperios necesară a unei strategii clare de digitalizare și posibilitatea ca soluțiile adoptate să nu funcționeze.

  1. Ce ar trebui să facă factorii decizionali ai companiilor pentru a minimiza riscul apariției provocărilor?

Este foarte important să conștientizezi faptul că provocările vor apărea inevitabil. Indiferent de strategiile adoptate, acestea vor apărea. Unul dintre cele mai importante aspecte de care trebuie însă să ții cont este legat de adresarea corectă a fiecărei provocări și conturarea unui plan eficient de acțiune pentru fiecare în parte. Pentru aceasta este nevoie să analizezi, să preconizezi și să acționezi.

Sursa imagini: Freepik

Referințe principale de informare

Popa Rodica, Challenges regarding the implementation of erp systems in small and medium enterprises in the Republic of Moldova, Conferința: Rule of Law and Economic Resilience in the Context of Moldova’s Accession to the European Union, aprilie 2025, disponibil: https://ibn.idsi.md/sites/default/files/imag_file/p-378-386.pdf.

Livițchi Oxana, Trofimov Victoria, Provocări în gestiunea relațiilor cu clienții în contextul transformărilor digitale, Conferința internațională știintifico-practică în onoarea a 34-a aniversării a Universității de Stat Comrat, disponibil: https://ibn.idsi.md/sites/default/files/imag_file/244-249_22.pdf.

Șendrea Mariana, Grecea Viorica L.L.C., Management of organizational change: challenges in the digital era, Economie, business şi administrare/ economics, business and administration, Revista / Journal „ECONOMICA” nr.1(131) 2025, disponibil: https://ibn.idsi.md/sites/default/files/imag_file/41-53_9.pdf.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *